Preveli sa engleskog Bojana Janković,Danica Ilić,Slobodan Obradović
Kako pozorišne kuće, trupe, prostori, festivali, studiji kao i infrastruktura koja ih podržava, mogu da se održe u konkurenciji sa komercijalnom zabavom?
{"id":1723,"kategorija_id":7,"parent_id":null,"naslov":"ESTETIKA PRAZNINE","sadrzaj":"<p>Studija o estetici umetni\u010dkih formi tipi\u010dnih za daleki istok - haiku, \u010dajna ceremonija, ikebana, u kojoj je pojam praznine zastupljen kao kohezivno iskustvo koje bitno odre\u0111uje estetiku ovih umetnosti.<\/p>","dugacki_sadrzaj":"I IZVORI<br\/>\r\n1. Praznina u taoizmu<br\/>\r\n2. Praznina u budizmu<br\/>\r\nII FORME<br\/>\r\n1. Praznina u ?anoju<br\/>\r\n2. Praznina u sumije slikarstvu<br\/>\r\n3. Praznina u haiku poeziji<br\/>\r\n4. Praznina u ikebani<br\/>\r\n5. Praznina u karesansuiju<br\/>\r\n6. Praznina u no teatru<br\/>","tezina":315,"cena":1210,"cena_tvrdi":0,"tvrdi_povez":0,"je_aktivan":1,"je_na_stanju":1,"lager":100,"prodato":2,"seo_tagovi":"ESTETIKA PRAZNINE","seo_opis":"<p>Studija o estetici umetni\u010dkih formi tipi\u010dnih za daleki istok - haiku, \u010dajna ceremonija, ikebana, u kojoj je pojam praznine zastupljen kao kohezivno iskustvo koje bitno odre\u0111uje estetiku ovih umetnosti.<\/p>","created_at":"2022-07-03T19:21:26.000000Z","updated_at":"2024-10-04T01:00:02.000000Z","deleted_at":null,"main_image_id":-1,"je_snimljen":1,"broj_strana":"163","isbn":"978-86-7102-265-1","pismo":"latinica","format":"14,5 x 21","povez":"Tvrdi povez sa omotnicom","je_u_pretplati":0,"akcije":"{\"auth\": {\"akcije\": [{\"id\": 17, \"cena\": 0, \"opis\": \"\", \"naziv\": \"30% Popusta za ulogovane korisnike\", \"mesa_se\": 1, \"sadrzaj\": \"\", \"datum_do\": \"9999-12-31 00:00:00\", \"datum_od\": \"2022-01-01 00:00:00\", \"image_id\": -1, \"created_at\": \"2022-09-02T14:46:32.000000Z\", \"deleted_at\": null, \"je_aktivan\": 1, \"updated_at\": \"2024-01-26T09:30:02.000000Z\", \"je_naslovna\": 0, \"za_kolicinu\": 0, \"akcija_tip_id\": 1, \"popust_procenat\": 30, \"je_akcije_stranica\": 0, \"deamon_obradio_kraj\": null, \"je_specijalni_prikaz\": 0, \"je_tekst_na_naslovnoj\": 0, \"deamon_obradio_pocetak\": \"2022-09-02 16:47:03\", \"deamon_obradio_osvezavanje\": \"2024-01-26 10:30:02\", \"samo_za_ulogovane_korisnike\": 1}, {\"id\": 7, \"cena\": 2999, \"opis\": null, \"naziv\": \"Koli\u010dinski popust za 3 i vi\u0161e prim.\", \"mesa_se\": 1, \"sadrzaj\": \"<p>Popust se dodeljuje na koli\u010dinu. <\/p>\", \"datum_do\": \"9999-01-01 00:00:00\", \"datum_od\": \"2022-01-01 00:00:00\", \"image_id\": -1, \"created_at\": \"2021-08-30T16:58:42.000000Z\", \"deleted_at\": null, \"je_aktivan\": 1, \"updated_at\": \"2024-05-25T14:00:03.000000Z\", \"je_naslovna\": 0, \"za_kolicinu\": 3, \"akcija_tip_id\": 2, \"popust_procenat\": 10, \"je_akcije_stranica\": 0, \"deamon_obradio_kraj\": null, \"je_specijalni_prikaz\": 0, \"je_tekst_na_naslovnoj\": 0, \"deamon_obradio_pocetak\": \"2022-03-29 14:08:03\", \"deamon_obradio_osvezavanje\": \"2024-05-25 16:00:03\", \"samo_za_ulogovane_korisnike\": 0}], \"uslovi\": {\"auth\": true}, \"cena_popust\": 847}, \"guest\": {\"akcije\": [{\"id\": 16, \"cena\": 0, \"opis\": \"\", \"naziv\": \"20% Popusta za online kupovinu\", \"mesa_se\": 1, \"sadrzaj\": \"\", \"datum_do\": \"9999-12-31 00:00:00\", \"datum_od\": \"2022-01-01 00:00:00\", \"image_id\": -1, \"created_at\": \"2022-09-01T14:30:57.000000Z\", \"deleted_at\": null, \"je_aktivan\": 1, \"updated_at\": \"2024-01-26T09:30:02.000000Z\", \"je_naslovna\": 0, \"za_kolicinu\": 0, \"akcija_tip_id\": 1, \"popust_procenat\": 20, \"je_akcije_stranica\": 0, \"deamon_obradio_kraj\": null, \"je_specijalni_prikaz\": 0, \"je_tekst_na_naslovnoj\": 0, \"deamon_obradio_pocetak\": \"2022-09-01 16:31:04\", \"deamon_obradio_osvezavanje\": \"2024-01-26 10:30:02\", \"samo_za_ulogovane_korisnike\": 0}, {\"id\": 7, \"cena\": 2999, \"opis\": null, \"naziv\": \"Koli\u010dinski popust za 3 i vi\u0161e prim.\", \"mesa_se\": 1, \"sadrzaj\": \"<p>Popust se dodeljuje na koli\u010dinu. <\/p>\", \"datum_do\": \"9999-01-01 00:00:00\", \"datum_od\": \"2022-01-01 00:00:00\", \"image_id\": -1, \"created_at\": \"2021-08-30T16:58:42.000000Z\", \"deleted_at\": null, \"je_aktivan\": 1, \"updated_at\": \"2024-05-25T14:00:03.000000Z\", \"je_naslovna\": 0, \"za_kolicinu\": 3, \"akcija_tip_id\": 2, \"popust_procenat\": 10, \"je_akcije_stranica\": 0, \"deamon_obradio_kraj\": null, \"je_specijalni_prikaz\": 0, \"je_tekst_na_naslovnoj\": 0, \"deamon_obradio_pocetak\": \"2022-03-29 14:08:03\", \"deamon_obradio_osvezavanje\": \"2024-05-25 16:00:03\", \"samo_za_ulogovane_korisnike\": 0}], \"uslovi\": {\"auth\": false}, \"cena_popust\": 968}}","cena_popust":847,"o_knjizi":"<p>\u010cajna ceremonija - \u0107anoju (<em>chanoyu<\/em>), slikarstvo tušem - sumije, poetska forma haiku, umetnost raspore\u0111ivanja cve\u0107a - ikebana, vrtovi „suvog pejza\u017ea” - karesansui i no teatar, obra\u0111eni su u ovoj studiji kao veoma o\u010digledni primeri umetnosti u kojima je praznina prisutna i delotvorna posredstvom stvarala\u010dkog \u010dina i \u010dulnih formi, odnosno realizuje se kao proces i kao „estetski objekat”.<\/p>\r\n<p>Autor naglašava da mu namera nije bila da se pozove na neku estetsku teoriju koja bi prazninu shvatila kao princip ili objekat analize, nego da skrene pa\u017enju na niz iskustava praznine i, naro\u010dito, na \u010dinjenicu da se ona mogu dosti\u0107i samo praksom meditacije, pomo\u0107u koje se praznina preobra\u017eava od pukog koncepta u produktivnu energiju.<\/p>\r\n<p><em>\"Paskvaloto u ovom nadasve neobi\u010dnom i inspirativnom štivu prou\u010dava pojam, princip i estetsko u praznini, zasnivaju\u0107i prou\u010davanje na umetnosti i meditaciji u kulturama Istoka. Tako autor analizira izvor, iskustva, i prakse praznine u taoizmu, prazninu u budisti\u010dkom kanonu, prazninu u zenu, baš kao i prazninu u \u0107anoju, umetnosti pijenja \u010daja, prazninu u sumije slikarstvu, haiku poeziji, ikebani, karesansuiju (japanskom vrtu) i prazninu u no tetaru. <\/em><\/p>\r\n<p><em>Prou\u010davaju\u0107i prazninu u svim ovim aspektima, Paskvaloto analizira fenomen praznine koja u svim ovim slu\u010dajevima nije samo fizi\u010dka i estetska, ve\u0107 i moralna i mentalna. Praznina je, po Paskvalotu, dodatna prilika za meditaciju, koja se krije u gestovima u\u010ditelja, igri svetlih i tamnih tonova u isto\u010dnja\u010dkom slikarstvu, zvucima iz \u010dajnika, kontaktu sa posudom za \u010daj. Paskvaloto nam ukazuje da je praznina na Istoku \u010desta i mogu\u0107a i zato što su pisanje i slikarstvo uvek bili povezane tehnike, u tehni\u010dkom i semanti\u010dkom smislu.<\/em><\/p>\r\n<p><em> U svetu koji je prepunjen utiscima, kakofonijom, informacijama, frustracijma, evo knjige koja nas vra\u0107a suštinama isto\u010dnja\u010dke kulture i misli, kojoj se Zapad sada, sve \u010deš\u0107e, obra\u0107a i vra\u0107a. Paskvaloto ukazuje da \"<strong>vrhunska umetnost nastaje tamo gde se praznina uvodi u samo srce punog, tamo gde duh-dah mo\u017ee slobodno da kru\u017e<\/strong>i\"<\/em>.<\/p>\r\n<p>Sanja Domazet <\/p>\r\n<p>16.09.07 Danas <\/p>","preveo":"Prevela sa italijanskog Tina Peri\u0107","priredio":"","search_text":"ESTETIKA PRAZNINE Cajna ceremonija canoju chanoyu slikarstvo tusem sumije poetska forma haiku umetnost rasporedjivanja cveca ikebana vrtovi suvog pejzaza karesansui i no teatar obradjeni su u ovoj studiji kao veoma ocigledni primeri umetnosti u kojima je praznina prisutna i delotvorna posredstvom stvaralackog cina i culnih formi odnosno realizuje se kao proces i kao estetski objekat Autor naglasava da mu namera nije bila da se pozove na neku estetsku teoriju koja bi prazninu shvatila kao princip ili objekat analize nego da skrene paznju na niz iskustava praznine i narocito na cinjenicu da se ona mogu dostici samo praksom meditacije pomocu koje se praznina preobrazava od pukog koncepta u produktivnu energiju Paskvaloto u ovom nadasve neobicnom i inspirativnom stivu proucava pojam princip i estetsko u praznini zasnivajuci proucavanje na umetnosti i meditaciji u kulturama Istoka Tako autor analizira izvor iskustva i prakse praznine u taoizmu prazninu u budistickom kanonu prazninu u zenu bas kao i prazninu u canoju umetnosti pijenja caja prazninu u sumije slikarstvu haiku poeziji ikebani karesansuiju japanskom vrtu i prazninu u no tetaru Proucavajuci prazninu u svim ovim aspektima Paskvaloto analizira fenomen praznine koja u svim ovim slucajevima nije samo fizicka i estetska vec i moralna i mentalna Praznina je po Paskvalotu dodatna prilika za meditaciju koja se krije u gestovima ucitelja igri svetlih i tamnih tonova u istocnjackom slikarstvu zvucima iz cajnika kontaktu sa posudom za caj Paskvaloto nam ukazuje da je praznina na Istoku cesta i moguca i zato sto su pisanje i slikarstvo uvek bili povezane tehnike u tehnickom i semantickom smislu U svetu koji je prepunjen utiscima kakofonijom informacijama frustracijma evo knjige koja nas vraca sustinama istocnjacke kulture i misli kojoj se Zapad sada sve cesce obraca i vraca Paskvaloto ukazuje da vrhunska umetnost nastaje tamo gde se praznina uvodi u samo srce punog tamo gde duh dah moze slobodno da kruzi Sanja Domazet 16 09 07 Danas Studija o estetici umetnickih formi tipicnih za daleki istok haiku cajna ceremonija ikebana u kojoj je pojam praznine zastupljen kao kohezivno iskustvo koje bitno odredjuje estetiku ovih umetnosti Djandjordjo Paskvaloto","datum_objave":"2007-09-01","kategorija":{"id":7,"naziv":"Ars","je_aktivan":1,"created_at":"2021-08-30T16:58:40.000000Z","updated_at":"2022-12-21T15:01:38.000000Z","deleted_at":null,"opis":"Projekat ARS sa\u010dinjen je od \u0161est biblioteka: Theoria, Musica, Figura, Aplicata, Cinema\r\n i Scena. Koncipiran je kao sistematsko tra\u017eenje odgovora na mnoge nedoumice u prosu\u0111ivanju\r\n rezultata umetni\u010dke prakse. Jedan od temeljnih zadataka svih ovih edicija jeste da daju\r\n teorijski, kriti\u010dki i istorijski uvid u stvarala\u010dku praksu likovnih, muzi\u010dkih, pozori\u0161nih,\r\n flmskih kao i primenjenih umetnika.","image_id":-1,"naziv2":"Umetnost"},"autori":[{"id":1719,"ime":"\u0110an\u0111or\u0111o Paskvaloto","je_aktivan":1,"created_at":"2022-06-16T12:32:37.000000Z","updated_at":null,"deleted_at":null,"opis":"<p>Profesor estetike na Univerzitetu u Padovi. Spada me\u0111u zna\u010dajne poznavaoce zena, a bavio se budizmom, asketizmom i orijentom. Cilj njegovog istra\u017eiva\u010dkog rada u okvirima komparativne filozofije jeste da uspostavi \u010dvrš\u0107e veze izme\u0111u isto\u010dne i zapadne misli. Jedan je od osniva\u010da centra za prou\u010davanje budisti\u010dke kulture <em>Maitreya<\/em> u Veneciji.<\/p>\r\n<p>Autor je nekoliko nau\u010dnih studija, me\u0111u kojima se isti\u010du <em>East and West - Identity and intercultural dialogue<\/em> (2003) i <em>The buddhismo<\/em> (2003). <\/p>","pivot":{"proizvod_id":1723,"autor_id":1719}}],"aktivne_akcije":[{"id":16,"naziv":"20% Popusta za online kupovinu","opis":"","datum_od":"2022-01-01 00:00:00","datum_do":"9999-12-31 00:00:00","je_aktivan":1,"popust_procenat":20,"za_kolicinu":0,"cena":0,"akcija_tip_id":1,"created_at":"2022-09-01T14:30:57.000000Z","updated_at":"2024-01-26T09:30:02.000000Z","deleted_at":null,"sadrzaj":"","image_id":-1,"je_naslovna":0,"je_akcije_stranica":0,"je_tekst_na_naslovnoj":0,"je_specijalni_prikaz":0,"mesa_se":1,"deamon_obradio_pocetak":"2022-09-01 16:31:04","deamon_obradio_osvezavanje":"2024-01-26 10:30:02","deamon_obradio_kraj":null,"samo_za_ulogovane_korisnike":0,"pivot":{"proizvod_id":1723,"akcija_id":16}},{"id":17,"naziv":"30% Popusta za ulogovane korisnike","opis":"","datum_od":"2022-01-01 00:00:00","datum_do":"9999-12-31 00:00:00","je_aktivan":1,"popust_procenat":30,"za_kolicinu":0,"cena":0,"akcija_tip_id":1,"created_at":"2022-09-02T14:46:32.000000Z","updated_at":"2024-01-26T09:30:02.000000Z","deleted_at":null,"sadrzaj":"","image_id":-1,"je_naslovna":0,"je_akcije_stranica":0,"je_tekst_na_naslovnoj":0,"je_specijalni_prikaz":0,"mesa_se":1,"deamon_obradio_pocetak":"2022-09-02 16:47:03","deamon_obradio_osvezavanje":"2024-01-26 10:30:02","deamon_obradio_kraj":null,"samo_za_ulogovane_korisnike":1,"pivot":{"proizvod_id":1723,"akcija_id":17}},{"id":7,"naziv":"Koli\u010dinski popust za 3 i vi\u0161e prim.","opis":null,"datum_od":"2022-01-01 00:00:00","datum_do":"9999-01-01 00:00:00","je_aktivan":1,"popust_procenat":10,"za_kolicinu":3,"cena":2999,"akcija_tip_id":2,"created_at":"2021-08-30T16:58:42.000000Z","updated_at":"2024-05-25T14:00:03.000000Z","deleted_at":null,"sadrzaj":"<p>Popust se dodeljuje na koli\u010dinu. <\/p>","image_id":-1,"je_naslovna":0,"je_akcije_stranica":0,"je_tekst_na_naslovnoj":0,"je_specijalni_prikaz":0,"mesa_se":1,"deamon_obradio_pocetak":"2022-03-29 14:08:03","deamon_obradio_osvezavanje":"2024-05-25 16:00:03","deamon_obradio_kraj":null,"samo_za_ulogovane_korisnike":0,"pivot":{"proizvod_id":1723,"akcija_id":7}}],"media":[{"id":314,"model_type":"App\\Models\\Proizvod","model_id":1723,"uuid":"aaaeea07-5e7b-468f-9a1c-57ea9352eb29","collection_name":"slike","name":"11534","file_name":"11534.jpg","mime_type":"image\/jpeg","disk":"public","conversions_disk":"public","size":158670,"manipulations":[],"custom_properties":[],"generated_conversions":{"proizvod_slika":true,"proizvod_glavna_slika":true},"responsive_images":[],"order_column":299,"created_at":"2022-07-04T09:09:30.000000Z","updated_at":"2022-07-04T09:14:07.000000Z","original_url":"https:\/\/clio.rs\/storage\/media\/314\/11534.jpg","preview_url":""}]}
Pozorišni profesionalac i univerzitetski profesor, Dragan Klaić, posmatrao je uzlet komercijalnog pozorišta i njegov rastući profesionalizam sa sve većom zabrinutošću zbog posledica po nekomercijalnu scenu. Imajući u vidu rivalitet, blizinu, pa čak i umrežavanje ova dva sveta - jednog koji juri za profitom i drugog koji se održava državnim subvencijama – autor se u ovoj knjizi zalaže za njihovo jasno razgraničenje. Pitanje koje postavlja jeste kako ove pozorišne kuće, trupe, prostori, festivali, studiji kao i infrastruktura koja ih podržava i na koju se oslanjaju, mogu da se održe u konkurenciji sa komercijalnom zabavom, u situaciji oslabljene podrške državnih organa. Globalizacija, migracije, evropske integracije i digitalna revolucija menjaju način života ljudi u gradovima i na selima i vrše pritisak na državno pozorište da se prilagodi i modifikuje svoju ulogu ili da rizikuje da bude marginalizovano i postane irelevantno.
Dragan Klaić
(1950-2011) istoričar pozorišta i kulturni analitičar. Bio je stalni saradnik udruženja Felix Meritis u Amsterdamu i predavao kulturnu politiku i umetnost na univerzitetu u Lajdenu. Njegova područja angažmana su savremene pozorišne umetnosti, evropske kulturne politike, strategije kulturnog razvoja i međunarodne kulturne saradnje i interkulturalnost.
Studije dramaturgije završio je u Beogradu, a doktorirao istoriju pozorišta i kritiku drame na Jejl univerzitetu u Sjedinjenim Američkim Državama. Radio je kao pozorišni kritičar i dramaturg, bio profesor na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu i Univerzitetu u Amsterdamu, a gostujući profesor u Americi, Budimpešti i Bolonji, direktor Holandskog Pozorišnog Instituuta od 1992. do 2001. godine, suosnivač evropskog pozorišnog časopisa Evromaske.
Bio je predsednik Evropske mreže centara za izvođačke umetnosti i Evropskog foruma za umetnost i kulturne baštine. Bio je moderator Evropske kulturne fondacije (2002-2004) i autor konačnog izvještaja Evropa kao kulturni projekat (Amsterdam: ECF 2005). Njegove knjige i radovi objavljeni su u bivšoj Jugoslaviji pre 1991, ali i u Velikoj Britaniji, Americi, Holandiji i Norveškoj. Bio je angažovan i kao urednik časopisa Pozorište (SAD) i član nekoliko savetodavnih odbora u Budimpešti, Briselu, Stokholmu i Hagu.
Predgovor
PRVI DEO / NEJASNA ULOGA 1. Državno i komercijalno pozorište: razli?iti a isprepletani Model ansambla. Državne subvencije obezbe?uju kulturni ugled. Kriza – stalno stanje ili diskurzivna slika? Procvat komercijalnog pozorišta. Specifi?ne zasluge državnog pozorišta. 2. Državno pozorište: izazovi i odgovori Rastu?i troškovi, ograni?ena nadoknada. Pove?avanje sopstvenog prihoda. Razonoda manjine. Izmenjena demografska slika gradova. Neadekvatne strategije preživljavanja. 3. Produkcioni modeli: repertoarska pozorišta, trupe i produkcijske ku?e Repertoarsko pozorište: ograni?enja i prilago?avanja. Repertoarska pozorišta traju duže od komunizma. Trupe: priroda promene. Dinamika promene. 4. Specifi?nosti ponude državnog pozorišta U potrazi sa smislom klasi?ne drame. Stimulisanje nove drame. Postdramsko pozorište. Opera i muzi?ko pozorište: suo?avanje sa elitizmom. Raznovrsnost plesa. Pozorište za decu i mlade. Drugi oblici pozorišta.
DRUGI DEO / ISTICANJE SOPSTVENIH OSOBENOSTI 5. Repertoarske strategije Dezorijentišu?e obilje. Kako do prepoznatljivih imena. Sastavljanje repertoara u velikim celinama. 6. Ose?aj za mesto Propale reforme, neka dostignu?a. Pitanje konteksta. Obeležja mesta. Veliko ili malo? Novoizgra?eno ili reciklirano? Beg od pozorišne zgrade. 7. Kako na?i i stvoriti publiku Publika: ograni?ena, neuhvatljiva i nestabilna. Privrženost edukaciji. Strategije otvaranja. Komunikacija: kako napraviti sopstvene medije 8. Pozorište u globalizovanom svetu Promena uloge festivala. Me?unarodna saradnja u izvo?a?kim umetnostima. Novonastali evropski kulturni prostor. Transevropski pogledi. Protivotrov za samozadovoljstvo. 9. Liderstvo, upravljanje i kulturna politika Liderstvo: maštanja o Supermenu kulture. O upravljanju: odbori kao ?uvari autonomije. Minima moralia za sistem državnog pozorišta. Finansiranje: donosioci odluka i njhovi kriterijumi. Državno pozorište i dotirana kultura.
Umesto epiloga: izgledi državnog pozorišta u Evropi Izvori Zahvlanost O autoru
O knjizi
Sadržaj
O autoru
Podaci
Komentari
Povodom knjige
Pozorišni profesionalac i univerzitetski profesor, Dragan Klaić, posmatrao je uzlet komercijalnog pozorišta i njegov rastući profesionalizam sa sve većom zabrinutošću zbog posledica po nekomercijalnu scenu. Imajući u vidu rivalitet, blizinu, pa čak i umrežavanje ova dva sveta - jednog koji juri za profitom i drugog koji se održava državnim subvencijama – autor se u ovoj knjizi zalaže za njihovo jasno razgraničenje. Pitanje koje postavlja jeste kako ove pozorišne kuće, trupe, prostori, festivali, studiji kao i infrastruktura koja ih podržava i na koju se oslanjaju, mogu da se održe u konkurenciji sa komercijalnom zabavom, u situaciji oslabljene podrške državnih organa. Globalizacija, migracije, evropske integracije i digitalna revolucija menjaju način života ljudi u gradovima i na selima i vrše pritisak na državno pozorište da se prilagodi i modifikuje svoju ulogu ili da rizikuje da bude marginalizovano i postane irelevantno.
Dragan Klaić
(1950-2011) istoričar pozorišta i kulturni analitičar. Bio je stalni saradnik udruženja Felix Meritis u Amsterdamu i predavao kulturnu politiku i umetnost na univerzitetu u Lajdenu. Njegova područja angažmana su savremene pozorišne umetnosti, evropske kulturne politike, strategije kulturnog razvoja i međunarodne kulturne saradnje i interkulturalnost.
Studije dramaturgije završio je u Beogradu, a doktorirao istoriju pozorišta i kritiku drame na Jejl univerzitetu u Sjedinjenim Američkim Državama. Radio je kao pozorišni kritičar i dramaturg, bio profesor na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu i Univerzitetu u Amsterdamu, a gostujući profesor u Americi, Budimpešti i Bolonji, direktor Holandskog Pozorišnog Instituuta od 1992. do 2001. godine, suosnivač evropskog pozorišnog časopisa Evromaske.
Bio je predsednik Evropske mreže centara za izvođačke umetnosti i Evropskog foruma za umetnost i kulturne baštine. Bio je moderator Evropske kulturne fondacije (2002-2004) i autor konačnog izvještaja Evropa kao kulturni projekat (Amsterdam: ECF 2005). Njegove knjige i radovi objavljeni su u bivšoj Jugoslaviji pre 1991, ali i u Velikoj Britaniji, Americi, Holandiji i Norveškoj. Bio je angažovan i kao urednik časopisa Pozorište (SAD) i član nekoliko savetodavnih odbora u Budimpešti, Briselu, Stokholmu i Hagu.
Predgovor
PRVI DEO / NEJASNA ULOGA1. Državno i komercijalno pozorište: razli?iti a isprepletani
Model ansambla. Državne subvencije obezbe?uju kulturni ugled. Kriza – stalno stanje ili diskurzivna slika? Procvat komercijalnog pozorišta. Specifi?ne zasluge državnog pozorišta.
2. Državno pozorište: izazovi i odgovori
Rastu?i troškovi, ograni?ena nadoknada. Pove?avanje sopstvenog prihoda. Razonoda manjine. Izmenjena demografska slika gradova. Neadekvatne strategije preživljavanja.
3. Produkcioni modeli: repertoarska pozorišta, trupe i produkcijske ku?e
Repertoarsko pozorište: ograni?enja i prilago?avanja. Repertoarska pozorišta traju duže od komunizma. Trupe: priroda promene. Dinamika promene.
4. Specifi?nosti ponude državnog pozorišta
U potrazi sa smislom klasi?ne drame. Stimulisanje nove drame. Postdramsko pozorište. Opera i muzi?ko pozorište: suo?avanje sa elitizmom. Raznovrsnost plesa. Pozorište za decu i mlade. Drugi oblici pozorišta.
DRUGI DEO / ISTICANJE SOPSTVENIH OSOBENOSTI
5. Repertoarske strategije
Dezorijentišu?e obilje. Kako do prepoznatljivih imena. Sastavljanje repertoara u velikim celinama.
6. Ose?aj za mesto
Propale reforme, neka dostignu?a. Pitanje konteksta. Obeležja mesta. Veliko ili malo? Novoizgra?eno ili reciklirano? Beg od pozorišne zgrade.
7. Kako na?i i stvoriti publiku
Publika: ograni?ena, neuhvatljiva i nestabilna. Privrženost edukaciji. Strategije otvaranja. Komunikacija: kako napraviti sopstvene medije
8. Pozorište u globalizovanom svetu
Promena uloge festivala. Me?unarodna saradnja u izvo?a?kim umetnostima. Novonastali evropski kulturni prostor. Transevropski pogledi. Protivotrov za samozadovoljstvo.
9. Liderstvo, upravljanje i kulturna politika
Liderstvo: maštanja o Supermenu kulture. O upravljanju: odbori kao ?uvari autonomije. Minima moralia za sistem državnog pozorišta. Finansiranje: donosioci odluka i njhovi kriterijumi. Državno pozorište i dotirana kultura.
Umesto epiloga: izgledi državnog pozorišta u Evropi
Izvori
Zahvlanost
O autoru
Godina izdanja : 2016.
Broj strana : 172
Pismo : Latinica
Povez : Tvrdi povez sa omotnicom
Format : 24 x 16
Težina : 464 g
ISBN : 978-86-7102-546-1
KOMENTARI (0)
Ostavi komentar
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.